Type veerpont

 

Bij veerponten valt onderscheid te maken tussen de manier waarop ze zich voortbewegen.
De volgende typen veerponten worden door de scheepvaartinspectie onderkend, wij nemen ze hier over:

Draagvleugelboot
Catamaran
Swath-vaartuig
Hovercraft
Zeeschip
Motorveerboot
Motorveerpont
Motorveerpont koplader
Motorveerpont zijlader
Motorveerpont zonder kleppen
Roeiboot
Roeiboot buitenboordmotor
Veerpont zonne-energie
Electroveerboot
Zeilboot

Watertaxidiensten
Veerdienst in de lengterichting

Kabelveerpont handkracht
Zelfbedienings kabelveerpont
Zelfbedienings kettingveerpont
Zelfbedienings pont electr.aangedreven
Kabelveerpont met motor
Gierpont
Gierpont met motor
Kabelveerpont electr.aangedreven
Veerwagen
Zweefveer

[ startpagina ]


Draagvleugelboot

Een draagvleugelboot is een snelvarend aluminium vaartuig dat bij het bereiken van een bepaalde snelheid zich uit het water verheft en dan gedragen wordt door twee onder het vaartuig aangebrachte roestvrijstalen vleugels, een grotere aan de voorzijde en een kleinere aan de achterzijde.

Het vaartuig is voorzien van een krachtige snellopende dieselmotor van ca. 1072 pk / 788 kW, die een schroef aandrijft en het vaartuig een snelheid geeft van ca. 50 - 55 km/h.

Het aantal passagiers is beperkt tot 79 passagiers en 20 rijwielen.

Een draagvleugelboot vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Catamaran

Een catamaran is een snel vaartuig gebouwd op twee evenwijdige rompen met een dwarsverbinding waarop de passagiersaccomodatie en het stuurhuis zijn geplaatst. De twee dieselmotoren staan opgesteld in de rompen onder het vaartuig. Deze motoren geven het vaartuig een snelheid van ca. 50 - 60 km/h. De capaciteit is 130-150 passagiers en ca. 30-40 rijwielen.

Een catamaran vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Swath-vaartuig

Small Waterplane Area Twin Hull, is een speciaal ontwikkeld snel vaartuig om groot water te bevaren zonder dat de passagiers last ondervinden van hinderlijke golfbewegingen en deining. Het vaartuig wordt computer gestuurd en stelt zichzelf in om onnodige bewegingen te voorkomen.

Het vaartuig is uitgerust met twee krachtige 12-cilinder dieselmotoren, vermogen 2 x 1380 kW, die geplaatst zijn op het hoofddek van het vaartuig. De aandrijving bevindt zich in de twee torpedovormige rompen onder het dek.

De snelheid van dit type is 14,5 km/h bij een windsnelheid van 6/7 Beaufort. Op het bovendek is de passagiersaccomodatie, 181 stoelen. Het benedendek biedt plaats aan rolstoelen, fietsen en scooters.

Een Swath-vaartuig vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Hovercraft

Luchtkussenvoertuig. Een vaartuig dat wordt ingezet voor het vervoer van passagiers en voertuigen over grotere afstanden.

Een Hovercraft vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Zeeschip

Een zeeschip kan uit zichzelf varen. Het is geschikt om op de grote wateren te varen zoals de Noordzee.

Een zeeschip vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Motorveerboot

Dit is een veerboot voor passagiers en wielrijders die voortbewogen wordt door een verbrandingsmotor, doorgaans een dieselmotor. De vorm van een dergelijk vaartuig is herkenbaar aan een boeg en achtersteven, stuurhuis en een accomodatie voor passagiers en wielrijders. Het in- en uitstappen gebeurt aan stuur- of bakboordzijde van het vaartuig.

Een motorveerboot vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Motorveerpont

Een motorveerpont is een vrijvarend plat vaartuig, en maakt gebruik bij het aanlanden van veerstoepen of pontons. Het vaartuig wordt voortbewogen door ťťn of meerdere verbrandingsmotoren. De aandrijving gebeurt door schroeven, Voith-Schneider propellors of roerpropellors. Veerponten zijn altijd voorzien van ťťn of twee laadkleppen aan de voor- en of achterzijde van het vaartuig zodat voertuigen eenvoudig op en van het dek van het vaartuig kunnen rijden voor de overtocht. De bediening is vanuit een hoger geplaatst stuurhuis.

Een motorveerpont vaart tussen de volgende plaatsen :


In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Motorveerpont met koplading

Een motorveerpont met koplading is veelal een kleinere veerpont voor het overzetten van enkele voertuigen, passagiers, wielrijders, scooters en brommers. Het laden en lossen vindt plaats aan de voorzijde van het vaartuig waar een hydraulische klep is aangebracht. De bediening is vanuit een verhoogd stuurhuis dat zich op het achterdek bevindt.

Dit type wrodt gewoonlijk aangedreven door een verbrandingsmotor met ťťn schroef, vaak wordt ook een kopschroef toegepast om het vaartuig een betere wendbaarheid te geven. Het vaartuig moet immers steeds gedraaid worden om weer aan te kunnen leggen aan de andere oever van het water dat bevaren wordt.

Een motorveerpont met koplading vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Motorveerpont zijlader

Een type dat enigszins in onbruik geraakt is in Nederland. Een dergelijk vaartuig heeft op- en afrij voorzieningen aan de stuur- en of bakboordzijde. Dit zijn doorgaans hydraulische kleppen die neergelaten kunnen worden op een drijvend ponton, zodat voertuigen en passagiers het vaartuig kunnen oprijden en verlaten. De bediening is vanuit een verhoogd stuurhuis op voor- of achterschip.

Een motorveerpont zijlader vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Motorveerpont zonder kleppen

Bij deze veerponten, doorgaans de zeer grote autoferries, zijn de walvoorzieningen uitgerust met lange beweegbare bruggen met kleppen. De toegangsbruggen zijn om de hoogteverschillen bij eb en vloed op te vangen. De Waddenveerdiensten hebben alle dergelijke installaties.

Een motorveerpont zonder kleppen vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Roeiboot

Een houten of stalen roeiboot wordt door een veerman door middel van twee houten roeiriemen voortbewogen. Er zijn geen plaatsen in Nederland meer waar een veerdienst geŽxploiteerd wordt met een roeibootveer.

Een Roeiboot vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Roeiboot met buitenboordmotor

Een houten of (meestal) stalen roeiboot (net als een roeiboot hierboven), uitgerust met een verbrandings-buitenboordmotor, waarmee voetgangers en wielrijders kunnen worden overgevaren.

Een roeiboot met buitenboordmotor vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Veerpont op zonne-energie

Een veerpont die wordt voortbewogen door ťťn of twee kleine electromotoren die gevoed worden door op het dak van de veerboot geplaatste zonnepanelen. Deze vaartuigen zijn doorgaans ook uitgerust met accu's, waarin de energie tijdelijk kan worden opgeslagen. Alle in gebruik zijnde zonneveren kunnen ook bijgeladen worden door aansluiting op het bestaande lichtnet.

Een veerpont op zonne-energie vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Electroveerboot

Een passagiersvaartuig, dat is uitgerust met een grote hoeveelheid accu's die energie leveren voor de meestal twee aan boord geinstalleerde electromotoren. De energiebronnen in een dergelijk vaartuig worden gewoonlijk 's nachts opgeladen; men maakt dan gebruik van de goedkopere nachtstroom.

Een electroveerboot vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Zeilboot

Een zeilboot wordt, zoals de naam al aangeeft, voortbewogen door de windkracht die de kracht via het zeil het schip doet voortbewegen. Meestal is er op het schip ook nog een (hulp)motor aanwezig om bij windstilte of bij tegenwind toch te kunnen varen.

Een zeilboot vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Kabelveerpont met handkracht

Dit is een veerpont die tussen een geleiding vaart van ťťn of twee staalkabels die tussen de twee oevers gespannen zijn en middels handlieren, staande op de oever, gespannen kunnen worden. De voortbeweging geschiedt met de hand. De veerman trekt aan boord van de veerpont aan de kabel middels een houten knuppel waarin een schuine gleuf zit die over de staalkabel gelegd wordt. De veerman trekt dan met z'n volle gewicht, met twee handen, aan de knuppel in de tegengestelde richting en de veerpont komt in beweging. De geleide kabels dienen om de veerpont recht over te laten varen tussen de beide veerstoepen aan de oevers.

De geleide kabels zakken na het passeren van de veerpont weer naar beneden, onder de waterspiegel, zodat het andere scheepvaartverkeer er geen hinder van ondervindt. Aan de voor- en achterzijde van de veerpont bevindt zich een klep met hefbomen met tegengewicht zodat de kleppen niet in het vaarwater hangen.

Een kabelveerpont met handkracht vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Zelfbedieningskabelveerpont

Dit is veelal een klein type veerpont geschikt voor het overzetten over eenn niet te grote afstand van voetgangers en wielrijders over een smal niet te druk vaarwater. Bij een dergelijke veerpont is er meestal een touw gespannen van de ene oever naar de andere oever. Een tweede touw is van de oever verbonden met de pont. Het is mogelijk met spierkracht de veerpont aan te drijven door aan ťťn van beide touwen te trekken.

Een zelfbedieningskabelveerpont vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Zelfbedieningskettingveerpont

Dit is veelal een klein type veerpont geschikt voor het overzetten over eenn niet te grote afstand van voetgangers en wielrijders over een smal niet te druk vaarwater. Een dergelijke veerpont heeft veelal een stalen kabel of ketting, die onder het vaartuig via een geleiding loopt om het vaartuig in een rechte baan over te laten steken. De aandrijving is met handlieren, gewoonlijk staan er twee op het vaartuig en op elke oever eveneens ťťn om het vaartuig terug te halen wanneer het aan de overzijde ligt. Een stalen ketting loopt over de handlieren die voor de aandrijving zorgen.

Een zelfbedieningskabelveerpont vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Zelfbedieningspont electrisch aangedreven

Dit is veelal een klein type veerpont geschikt voor het overzetten over eenn niet te grote afstand van voetgangers en wielrijders over een smal niet te druk vaarwater.

De voortbeweging vindt plaats door middel van een kabel, die wordt aangedreven door een electromotor. Die motor is geplaatst bij ťťn van de twee aanlegplatsen. Door het op een knop drukken wordt de veerpont in beweging gebracht. Het verdere verloop is verder volledig geautomatiseerd.

Een electrisch aangedreven zelfbedieningspont vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Kabelveerpont met motor

Dit is in basisvorm gelijk aan de kabelveerpont met handkracht. Nu wordt alleen de kracht geleverd door een verbrandingsmotor aan boord van de veerpont die een schroef aandrijft, dit kan een kantelschroef zijn of een roerpropeller. Motorkabelveerponten zijn uitgerust met een stuurhuis van waaruit de bediening plaatsvindt van de motor en van de op- en afrijkleppen.

Enkele kabelveerponten zijn uitgerust met kettingaandrijving. Via een overbrengingsmechanisme vanaf de motor loopt een zware ketting over een rollenstelsel die aan de veerpont is bevestigd heen en weer over het vaarwater. Dit type veerpont heeft dan geen schroef als aandrijving. De bediening gebeurt vanuit een stuurhuis.

Een kabelveerpont met motor vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Gierpont

Bij een gierpont maakt men gebruik van de stroming van een rivier. Stroomopwaarts, midden op de bodem van de rivier, ligt een zwaar anker met een staalkabel, die verbonden is met de gierpont. Omdat de stalen kabel een bepaalde lengte moet hebben wordt een deel van deze kabel gedragen door zogenaamde "bochtaken" of "kabelschuiten", die de kabel vrij houden van de bodem van de rivier. Het aantal bochtaken kan drie tot vijf zijn. Door deze kabel, die in een driehoeksverbinding aan de veerpont verbonden zit, aan ťťn zijde enigszins in te korten, zal het vaartuig zichzelf naar de andere oever brengen. Bij het terugvaren wordt de andere zijde weer enigszins ingekort en vaart de gierpont terug naar de tegenover liggende veerstoep.

De snelheid van een reine gierpont is erg laag. Dit, samen met de langdurige hinder tijdens de overvaart voor de overige scheepvaart is er de reden van, dat er in Nederland en in BelgiŽ geen ongemotoriseerde gierveerponten meer varen.

Een gierpont vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Gierpont met motor

Door de gierponten te motoriseren wordt de snelheid van het overvaren belangrijk verhoogd. Voor een aantal exploitanten is deze wijze van varen aantrekkelijk omdat met een minimum aan personeel gevaren kan worden, veelal is de schipper tevens kaartverkoper. De gierpont kan niet van zijn route afwijken door de kabels waaraan het vaartuig verbonden is. De aandrijving vindt plaats door een verbrandingsmotor met schroef. Er wordt ook wel een roerpropellor toegepast. Dit type veerponten heeft aan de voor- en achterzijde op- en afrijkleppen, aangeland wordt op veerstoepen. De bediening vindt plaats vanuit een stuurhuis.

Een gierpont met motor vaart tussen de volgende plaatsen:

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Electrisch aangedreven kabelveerpont

Het aantal electrisch aangedreven kabelveerponten is gering in Nederland. Het wordt toegepast op vaarwegen met niet te veel scheepvaartverkeer. Het electrisch aandrijvingsmechanisme staat op ťťn van beide oevers opgesteld. Men past veelal een doorlopende kabel toe. Deze moet steeds gestreken worden bij naderend scheepvaartverkeer. Niet alle in gebruik zijnde electrische veerponten zijn voorzien van een stuurhuis van waaruit de bediening plaatsvindt.

Een electrisch aangedreven kabelveerpont vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Veerwagen

Dit type is, zoals het woord aangeeft, een platform boven het water waarop enkele voertuigen, voetgangers en wielrijders vervoerd kunnen worden over een kanaal tussen twee aanlandingspunten. Het platform staat op vier stalen poten, aan de onderzijde voorzien van stalen wielen met flensen die over twee stalen rails lopen die vlak gelegd zijn op de bodem van het kanaal. De veerwagen wordt middels een verbrandingsmotor en kettingoverbrenging voortbewogen. Het aanlandingspunt kan een kleine insteekhaven zijn in de dijk van het kanaal. Er wordt dwars overgevaren, zodat het passerende scheepvaartverkeer geen hinder heeft van het obstakel in het kanaal wanneer het niet in gebruik is. Veerwagens zijn voorzien van een kleine bedieningsruimte en schuilgelegenhid op het dek, een mast met signalering behoren tot de uitrusting. Veerwagens werden vroeger gebruikt over het Amsterdam-Rijnkanaal. Tegenwoordig zijn zij niet meer in gebruik.

Een veerwagen vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Zweefveer

Dit is een platform dat hangend aan stalen kabels onder een hoge brug werd toegepast om langzaam en zwaar landbouwverkeer niet de hoge en vaak steile hellingen van een verkeersbrug te moeten laten gebruiken. Tussen 1939 en 1952 is er in Maarssen een zweefveer in gebruik geweest onder een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

Een zweefveer vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Watertaxi

Een watertaxidienst betreft een boot die in de lengterichting van het water vaart, en daarbij meerdere halteplaatsen aandoet. Een watertaxi kan per telefonische oproep worden besteld.

Een watertaxi vaart tussen de volgende plaatsen :

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Veerdienst in de lengterichting van het water

Een veerdienst in de lengterichting van het water is een bootdienst, die vaart in de lengterichting van een kanaal of rivier. Er worden vaak meerdere haltes aangedaan. In tegenstelling tot een watertaxi vaart een veerdienst in de lengterichting volgens een vaste dienstregeling.

Een veerdienst in de lengterichting vaart tussen de volgende plaatsen:

 
In Nederland :
 
In BelgiŽ :
[ top ] [ overzicht typen ]


Datum laatst bijgewerkt : 23 april 2009